Pollevie Style is het eerste haakboek van Ellen Deckers, die je kunt kennen van de kleurrijke stola’s die ze bijna dagelijks op haar Instagram pagina @bypollevie deelt. Scrol je haar Instagram feed verder door, ontdek je naast stola’s en felle kleuren, haar voorliefde voor bloemen, dieren, stippen en vrolijke randjes. Ik mocht Ellen haar eerste boek ontvangen van Loes van Livres de Louise, omdat Loes tevens de uitgever is van mijn boek Amilishly Dolls. Eerlijkheid voorop: Ellen haar stijl kan niet verder uit elkaar liggen van die van mij (want als je me een beetje kent weet je dat ik graag in een simpele trui en jeans rondloop). Daarom verbaasde het mij ook hoe enthousiast ik over dit boek ben en heb ik besloten dit te delen in een kleine review.

Als ik het boek voor me heb liggen zie ik al dat het anders is dan de haakboeken die het afgelopen jaar zijn uitgekomen. Nog zonder het te openen zie ik iets van tabbladen en een ringband. Dit zegt mij dat het creatieve proces niet gestopt is na het uitwerken van de patronen en het maken van de foto’s, maar dat er echt moeite gestopt is om de uitstraling van het boek te laten passen bij de patronen die er in terug te vinden zijn.

En niets blijkt minder waar als ik het boek open sla. Ik zie dat de ringband los ligt op de achterkant van het boek en ontdek gelijk een ‘geheim’ patroon van een kussen. De vormgeving die gedaan is door Studio Spence past perfect bij de stijl van Pollevie en laat mij het boek pagina voor pagina ontdekken.

Dat het boek vol verrassingen blijkt te zitten, ontdek ik als ik samen met Elsa verder blader. We ontdekken de toffe tabbladen die het boek opdelen in vier segmenten: 1) patronen, 2) versiersels, 3) applicaties en 4) extra’s. Deze indeling zorgt ervoor dat je het boek als een receptenboek kunt gebruiken voor het haken a la Pollevie. Mixen en matchen van patronen met je favo versiersels en applicaties wordt zo heel makkelijk gemaakt.

Ook ontdekken we een uitneembaar lineaaltje wat je ook als bladwijzer kunt gebruiken. Je klikt hem namelijk super makkelijk tussen de ringband op de pagina waar je gebleven bent tijdens het haken. En aan het eind van het boek is ruimte voor notities, ontdekken we een stickervel én een vakje waar je losse dingetjes in kunt bewaren. Tof!

1) Patronen

Tien patronen heeft Ellen voor dit boek uitgewerkt, varierend van de sjaals en omslagdoeken waar ze bekend van is tot tassen en kussens. Zelfs een vest mag in dit boek niet ontbreken. De manier van schrijven van de patronen is als een recept. Ellen geeft aan wat zij doet, maar geeft je wel de vrije hand. Het maakt niet uit of je een paar steken meer of minder nodig hebt om de juiste vorm te verkrijgen en nodigt je uit om creatief te zijn en zelf tijdens het haken op ontdekkingstocht te gaan. Je kunt dit ook wel ‘Freestyle haken’ noemen. Mij valt op dat er veel foto’s bij de patronen gegeven worden wat het boek enorm visueel maakt.

2) Versiersels

In het hoofdstuk met versiersels neemt Ellen je mee tijdens het haken van prachtige bloemen, noppen, stippen en randen om je werk nog meer karakter te geven. Ik sla een pagina open met een mooie spread met bloemen die elk met een ander type garen gemaakt zijn waardoor je een beeld krijgt welk effect een andere type garen kan hebben. Ellen lijkt graag verschillende typen garen door elkaar te gebruiken om haar ontwerpen leven in te blazen. Wat ik leuk vind aan de bloemen is dat ze zo gehaakt zijn en dat je niet per se een groot project hoeft op te starten om lekker met één van de versiersels aan de slag te gaan.

3) Applicaties

In dit hoofdstuk laat Ellen nog meer mogelijkheden zien en kun je aan de slag met diertjes en zelfs grachtenpandjes of Frida Kahlo. De applicaties bevatten meer details dan de versiersels en kunnen het pronkstuk van je sjaal, vest of tas worden.

4) Extra’s

Je zou denken dat je met de vorige drie hoofdstukken alle handvatten hebt om aan de slag te gaan en dat is ook zo. Maar mocht je het lastig vinden om je eigen kleuren te kiezen, geeft Ellen je hier wat tips. Het boek bevat namelijk een ontwerp in drie verschillende kleurstellingen die je zodanig kunt knippen dat je zelf combinaties kunt maken en zo kunt ontdekken wat jij mooi vindt.

Mijn favoriete patroon uit het boek is de gevilte sjaal in grijs en bruintinten. Heel anders dan de felgekleurde ontwerpen in het boek door het kleurgebruik, maar ik vind het een prachtig voorbeeld van wat er mogelijk is met dit boek en wat kleur doet met een ontwerp.

Ook vind ik het erg tof om de haas die Ellen ontwierp voor de eigenaresse van het Londense Loop terug te vinden bij de applicaties in het boek. En de vormgeving past, zoals ik eerder zei, erg goed bij de ontwerpen die in het boek terug gevonden te worden zonder mij het gevoel te geven dat het te druk is.

Nog wat gegevens:

• Auteur: Ellen Deckers

• Uitgever: Livres de Louise (Freubelweb)