Een maand geleden kwam het tweede boek van Rianne de Graaf uit, beter bekend als RiannesHaaksels. Wayuu Mochilas Haken 2 is het tweede boek van Rianne en beschrijft, net als haar eerder verschenen Wayuu Mochilas Haken, deze haaktechniek. In mijn ogen is Rianne dé Nederlandse expert op het gebied van het haken van deze toffe tassen met grafische prints en vele kleurwisselingen. Daarom vind ik het enorm leuk dat ik door Forte Creatief gevraagd werd om een recensie over dit boek te schrijven. Lees je mee?

Over Forte Creatief

Forte Creatief is een uitgever van boeken voor creatieve hobby’s: haken en breien, naaien, borduren en vilten en ook het bewerken van hout, steen en klei, zijn thema’s binnen het spectrum van Forte. Forte is bijvoorbeeld uitgever van de boeken van ondermeer Lisanne Multem, Rianne de Graaf en Christel Krukkert en geeft ook vertalingen uit van bekende amigurumi boeken van Pica Pau of Amigurumi Patterns (Zoomigurumi). De kans is groot, als je net zo’n boekenfan bent als ik, dat er een boek van deze uitgeverij in je boekenkast staat.

Over RiannesHaaksels

Rianne ontwerpt, onder de naam RiannesHaaksels, de meest prachtige grafische tassen die de naam Mochila dragen. Ze mag zich daardoor met recht dé Nederlandse expert noemen op het gebied van Mochilas Haken en de tapestry haaktechniek die daarvoor nodig is. Ze geeft workshops om deze techniek uit te leggen, deelt de meest mooie foto’s van haar werk op haar Instagram account en heeft een webshop ingericht waar je alles kunt vinden om met deze haaktechniek te starten. En niet geheel onbelangrijk: Ze deelt haar Mochila kennis ook in haar haakboeken die je meenemen in dit onderwerp.

Wayuu Mochilas Haken 2

Ik doe het boek open en mijn oog valt op de inhoudsopgave. Het wordt me gelijk duidelijk dat door Rianne enorm veel aandacht besteed is aan het uitleggen van de tapestry techniek aan het begin van het boek, waardoor je het eerste deel niet nodig hebt om aan de slag te gaan. Rianne omschrijft aan het begin van het boek de tapestry techniek met alle varianten en ik betrap mijzelf er op dat ik gelijk aandachtig zit te lezen. Vervolgens gaat Rianne in op problemen die je tegen kunt komen tijdens het haken en geeft ze daar de oplossingen voor. De materialen komen aan bod en het haken van de bodem, gaten voor het koord en het afwerken van de tas wordt uitgelegd.

Daarna volgen 10 splinternieuwe patronen voor prachtige gehaakte tassen. Nieuwe modellen in de bekende Mochila stijl, maar ook een mooie rugtas, clutch en schoudertassen. Ik vind het super dat er naast modellen in Mochila stijl, ook aandacht is besteed aan de andere vormen tassen die je met deze techniek kunt maken. Daardoor wordt het boek echt een aanvulling op de inhoud van Rianne haar eerste boek, waar de focus meer ligt op de tassen in Mochila stijl. De tassen zijn ook heel handig gesorteerd: namelijk van beginner tot gevorderd.

Twee van de nieuwe tassen springen er voor mij persoonlijk het meest uit: ‘Zonsondergang’ en ‘Rugtas’. Deze beide modellen staan ook op de cover van het boek.  Zonsondergang deed mij denken aan een prachtig Japans landschap met die prachtig gekleurde lucht. De inspiratie kon er echter niet verder vanaf liggen: de inspiratie voor deze tas kwam namelijk uit Noorwegen! Toch is het één van mijn favorieten en blijf ik dat Japanse landschap er in zien. Het is het tweede patroon in het boek en doordat de opbouw van patronen van beginner tot gevorderd gaat, is het prima geschikt voor een beginnende tapestry haker of haakster.

En dan het ontwerp Rugtas. Rianne schrijft dat een rugtas in dit boek niet mocht ontbreken, want het Spaanse woord Mochila heeft rugtas als betekenis. Ik vind de vorm van deze tas enorm tof en zoals Rianne schrijft, is dit model geschikt voor vele prachtige patronen. Ik denk dat een effen versie in een fel kleurtje ook enorm leuk kan zijn voor deze tas, al schijnt dat de moeilijkheidsgraad wel te verhogen. Dit patroon wordt als een na laatst omschreven en is dus perfect voor de gevorderde haker of haakster die wat meer uitdaging zoekt. Zal ik voor mosterd gaan? Neon roze? Toch een patroon? Zoals je leest houdt de rugtas me al flink bezig 😉

Na de patronen is het tijd voor de afwerking. Rianne neemt je mee in het weven van de meest prachtige schouderbanden om je tas helemaal af te maken. En de koorden worden niet vergeten. Ook de techniek voor het maken van de koorden wordt met behulp van duidelijke foto’s uitgelegd.

Samengevat is Wayuu Mochilas 2 een prachtig naslagwerk waarin je alles kunt vinden om zelf aan de slag te gaan met het haken van Mochila tassen. Van traditionele tot moderne modellen, van uitleg van de haaktechniek tot de afwerking. Ik vind het een echte must have.

Nog wat gegevens:

• Auteur: Rianne de Graaf (RiannesHaaksels)

• Uitgever: Forte Creatief

• Aantal pagina’s: 96

• Aantal patronen: 10 Mochilas, daarnaast uitleg van de tapestry techniek, bandweef techniek en techniek voor het koord

• ISBN: 978-94-6250-260-4

• Voertaal: Nederlands

• Prijs: €20,-

Liefs,

Disclaimer: Dit boek heb ik gekregen van de uitgeverij ten behoeve van het schrijven van een recensie. Het is mijn keuze om een review te schrijven over dit boek en alle meningen die ik in dit blog geuit heb zijn die van mijzelf.

Bewaren op Pinterest? Sla dan de afbeelding hieronder op: